Joga dla seniorów

Joga dla seniorów to dobry pomysł na aktywność dla dojrzałych osób, które chcą popracować nad swoim
ciałem, umysłem i oddechem. Ta spokojna, zrównoważona praktyka daje wiele korzyści i pozwala
utrzymać formę i samopoczucie na wysokim poziomie. Nie wymaga dobrej sprawności fizycznej i
jest całkowicie bezpieczna.
Podczas praktyki używa się różnego rodzaju pomocy – kostek, krzeseł, pasków, kocy i wałków,
które pomagają w wykonaniu wielu asan. Każdą pozycję można skorygować i dopasować do
możliwości praktykującego tak, by przy maksimum korzyści, które daje, zachować bezpieczeństwo i
komfort ćwiczenia. Same zajęcia zaczynają się krótkim wprowadzeniem, potem następuje
sekwencja nieco bardziej intensywnych ćwiczeń. Całość kończy się relaksem i wyciszeniem, które
pozwalają ugruntować i utrwalić ćwiczenia oraz zmiany zachodzące w ciele.

Jakie korzyści daje tego rodzaju praktyka? W przypadku problemów ze stawami i kręgosłupem,
odpowiednio dobrane asany pozwolą złagodzić dolegliwości bólowe. Systematyczne ćwiczenia
korzystnie wpływają na cały układ mięśniowo-stawowy, dzięki czemu można zauważyć poprawę
zakresu ruch, zniesienie lub zmniejszenie różnych ograniczeń. A to z kolei zwiększa komfort
funkcjonowania i wykonywania codziennych czynności. Poprawia się również sama postawa i
korygowane są niewłaściwe nawyki. Joga korzystnie wpływa zwłaszcza na istotne mięśnie głębokie i
posturalne, co ma wpływ m.in. na sylwetkę i pracę kręgosłupa.

Joga świetnie działa na układ hormonalny, który wraz z wiekiem przechodzi różne, czasem dość
burzliwe zmiany. Reguluje pracę narządów dokrewnych, przez co może wspomagać procesy
leczenia różnych chorób. Jest to również bardzo dobra profilaktyka i sposób na łagodzenie dolegliwości
takich jak objawy menopauzy, osteoporoza, bezsenność, depresja czy choroby krążenia. Poprawia
ona również pracę narządów wewnętrznych i uaktywnia pracę układu odpornościowego.

Harmonizuje pracę i funkcje całego organizmu.
Joga uczy również akceptacji i wyrozumiałości dla swojego ciała. W łagodny sposób pomaga je
rozluźnić i rozciągnąć. Poprawia koncentrację poprzez konieczność skupiania uwagi na
poszczególnych aspektach praktyki. Praca z oddechem i skupienie na tu i teraz dodatkowo sprawia,
że można do wielu spraw nabrać dystansu i pogłębić kontakt z samym sobą. Regularna praktyka
pozwala opóźnić efekty starzenia i zredukować skutki stresu. Już po paru tygodniach ćwiczeń
można zauważyć korzyści w postaci lepszego samopoczucia i kondycji.

Wspólna praktyka jest również okazją do spotkań w miłym akceptującym gronie, by popracować
nad swoimi ograniczeniami i wyjść poza granicę swoich możliwości. Pierwsze rezultaty można
zauważyć po jednych zajęciach, ale zmiany i większe korzyści daje regularna praktyka pod okiem
doświadczonego nauczyciela.

Przed rozpoczęciem praktyki należy skonsultować się ze swoim lekarzem oraz porozmawiać z
instruktorem zajęć o swoim stanie zdrowia. Pamiętaj, że sam/sama najlepiej wiesz, jak się czujesz
podczas zajęć, bądź więc uważny/a i dobry/a dla swojego ciała.