Joga dla seniorów to dobry pomysł na aktywność dla dojrzałych osób, które chcą popracować nad swoim ciałem, umysłem i oddechem. Ta spokojna, zrównoważona praktyka daje wiele korzyści i pozwala utrzymać formę i samopoczucie na wysokim poziomie. Nie wymaga dobrej sprawności fizycznej i jest całkowicie bezpieczna. Podczas praktyki używa się różnego rodzaju pomocy – kostek, krzeseł, pasków, kocy i wałków, które pomagają w wykonaniu wielu asan. Każdą pozycję można skorygować i dopasować do możliwości praktykującego tak, by przy maksimum korzyści, które daje, zachować bezpieczeństwo i komfort ćwiczenia. Same zajęcia zaczynają się krótkim wprowadzeniem, potem następuje sekwencja nieco bardziej intensywnych ćwiczeń. Całość kończy się relaksem i wyciszeniem, które pozwalają ugruntować i utrwalić ćwiczenia oraz zmiany zachodzące w ciele.Jakie korzyści daje tego rodzaju praktyka? W przypadku problemów ze stawami i kręgosłupem, odpowiednio dobrane asany pozwolą złagodzić dolegliwości bólowe. Systematyczne ćwiczenia korzystnie wpływają na cały układ mięśniowo-stawowy, dzięki czemu można zauważyć poprawę zakresu ruch, zniesienie lub zmniejszenie różnych ograniczeń. A to z kolei zwiększa komfort funkcjonowania i wykonywania codziennych czynności. Poprawia się również sama postawa i korygowane są niewłaściwe nawyki. Joga korzystnie wpływa zwłaszcza na istotne mięśnie głębokie i posturalne, co ma wpływ m.in. na sylwetkę i pracę kręgosłupa.

Joga świetnie działa na układ hormonalny, który wraz z wiekiem przechodzi różne, czasem dość burzliwe zmiany. Reguluje pracę narządów dokrewnych, przez co może wspomagać procesy leczenia różnych chorób. Jest to również bardzo dobra profilaktyka i sposób na łagodzenie dolegliwości takich jak objawy menopauzy, osteoporoza, bezsenność, depresja czy choroby krążenia. Poprawia ona również pracę narządów wewnętrznych i uaktywnia pracę układu odpornościowego.

Harmonizuje pracę i funkcje całego organizmu. Joga uczy również akceptacji i wyrozumiałości dla swojego ciała. W łagodny sposób pomaga je rozluźnić i rozciągnąć. Poprawia koncentrację poprzez konieczność skupiania uwagi na poszczególnych aspektach praktyki. Praca z oddechem i skupienie na tu i teraz dodatkowo sprawia, że można do wielu spraw nabrać dystansu i pogłębić kontakt z samym sobą. Regularna praktyka pozwala opóźnić efekty starzenia i zredukować skutki stresu. Już po paru tygodniach ćwiczeń można zauważyć korzyści w postaci lepszego samopoczucia i kondycji.

Wspólna praktyka jest również okazją do spotkań w miłym akceptującym gronie, by popracować nad swoimi ograniczeniami i wyjść poza granicę swoich możliwości. Pierwsze rezultaty można zauważyć po jednych zajęciach, ale zmiany i większe korzyści daje regularna praktyka pod okiem doświadczonego nauczyciela. Przed rozpoczęciem praktyki należy skonsultować się ze swoim lekarzem oraz porozmawiać z instruktorem zajęć o swoim stanie zdrowia. Pamiętaj, że sam/sama najlepiej wiesz, jak się czujesz podczas zajęć, bądź więc uważny/a i dobry/a dla swojego ciała 

ZOFIA NETTER© 2018. All rights reserved. 
Created with ♥ by Gienia CREATIVE