Joga dla kobiet

img_0024Praktykowanie jogi może przynieść kobietom wiele korzyści. Muszą one bowiem mierzyć się z wieloma wyzwaniami związanymi z dniem codziennym, jak i zmianami, które zachodzą w ich ciałach na przestrzeni lat. Oto niektóre aspekty kobiecej jogi.

Joga w czasie menstruacji

Na czas menstruacji poleca się zaprzestanie normalnej praktyki, gdyż jest to czas intensywnego oczyszczania organizmu. Nawet jeśli nie pojawiają się dolegliwości bólowe czy dyskomfort, należy tak zmodyfikować ćwiczenia, by sprzyjały naturalnym procesom, które zachodzą wtedy w ciele kobiety. W trakcie menstruacji nie poleca się pozycji odwróconych, a brzuch w każdej asanie powinien być rozluźniony, organizm wtedy szybciej się oczyszcza.

Wiele dolegliwości związanych z menstruacją wynika z nierównowagi hormonalnej, a dzięki regularnej praktyce można sobie pomóc w stabilizacji – zarówno funkcjonowania narządów dokrewnych, jak i w aspekcie emocjonalnym.

Joga w ciąży

Ciąża to wyjątkowy okres w życiu kobiety. Praktykowanie jogi w tym czasie nie tylko przygotuje ciało do porodu, ale również pozwoli zachować je w dobrej formie, dodatkowo – pozytywnie działa ona również na samopoczucie i stan psychiczny. Dzięki niej łatwiej można znieść „burzę hormonów” oraz pomóc kręgosłupowi, który dźwiga dodatkowe kilogramy. Asany wzmocnią mięśnie, które będą brały udział w porodzie, a skupienie na oddechu sprawi, że ciało staje się lepiej dotlenione. Praktyka dla kobiet w ciąży nie powinna być wyczerpująca – należy dbać o to, żeby brzuch i przepona w każdej pozycji były rozluźnione, a asany – nie forsujące organizmu. Podczas ćwiczeń używa się różnych pomocy, które zapewniają większy komfort. Ważnym elementem zajęć jest również relaks.

Chcąc rozpocząć praktyką jogi w ciąży, kobieta powinna skonsultować się ze swoim lekarzem prowadzącym, a w trakcie zajęć – zwracać uwagę na swoje samopoczucie i komfort. Wtedy praktyka będzie nie tylko bezpieczna, ale i dająca wiele korzyści przyszłej mamie oraz jej dziecku.

Joga w czasie menopauzy

Okres przekwitania związany jest z huśtawką hormonów – a co za tym idzie: takimi objawami jak uderzenia gorąca, zmiany nastrojów czy problemy ze snem. Na praktykę w tym czasie składają się m.in. pozycje odwrócone, które harmonizują układ hormonalny, wygięcia do przodu („masują” narządy wewnętrzne), delikatne wygięcia do tyłu (dodają energii) oraz relaks. Pracuje się również nad ruchomością stawów i kręgosłupa, które u większości osób są dość sztywne i zastane. Oprócz aspektów zdrowotnych i fizycznych, joga w okresie menopauzy pomaga zaprzyjaźnić się ze swoim ciałem. Praca nad harmonią na płaszczyźnie fizycznej, owocuje większą harmonią umysłu i emocji oraz odzyskaniem lub zbudowaniem pozytywnego, akceptującego stosunku do samej siebie.

img_0028Praktykowanie jogi na każdym etapie życia kobiety może dać jej coś innego, ale na pewno jest to cenne i piękne doświadczenie. Nie tylko pozwoli Ci to zadbać o zdrowie, wzmocnić Twoje ciało, ale również – będzie uczyć pokory i dystansu do świata.